TIEDOTE KOSKIEN SKATANNIITTYÄ / MEDDELANDE GÄLLANDE SKATAÄNGEN

TIEDOTE KOSKIEN SKATANNIITTYÄ

Sommarö-Seuran jäsenet ja Suvisaariston asukkaat,

Espoon kaupunginhallitus on kokouksessaan 10.05.2021 tehnyt valmistelukehotuksen Skatanniityn kaavoittamiseksi pientaloalueeksi.

Kehotuksessaan Espoon kaupunginhallitus toteaa, että Skatanniittyyn ei ole edellytyksiä kaavoittaa uutta laajaa veneiden talvisäilytysaluetta ja kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa ja kaupunkisuunnittelukeskusta käynnistämään toimenpiteet, joilla luodaan edellytykset Skatanniityn kaavoittamiseksi ympäristöönsä sopeutuvaksi omakotitaloalueeksi, jonka yhteyteen suunnitellaan riittävästi viheraluetta.

Sommarö-Seuran kaavatyöryhmä on tutustunut puheenjohtaja Marcus Ahlmanin johdolla valmistelukehotukseen. Kaavatyöryhmä toteaa, että Skatanniityn kaavoitus omakotitaloalueeksi on jo aikaisemmissa asukkaiden lausunnoissa saanut vahvaa kannatusta vaihtoehtona veneiden talvisäilytykselle. Alueen säilyttäminen sekä kevyt alueelle sopiva lisärakentaminen luontoarvoja vaalien on kaavatyöryhmän mielestä positiivinen kehityssuunta.

Sommarö-Seuran kaavatyöryhmä tulee seuraamaan kaavoituksen edistymistä ja toimii aktiivisesti asukkaiden etujen ja näkökantojen edistämiseksi. Tavoitteenamme on, että alueelle saadaan toimiva ja alueen henkeen sopiva kaava.

Sommarö-Seuran hallituksen puolesta,

Marcus Ahlman, Sommarö Seuran kaavatyöryhmän puheenjohtaja
040 – 576 4902
marcus.ahlman@gmail.com

Seppo Savolainen, Sommarö-Seuran hallituksen puheenjohtaja
040 – 744 5510
seppo.savolainen@megatuuli.fi

MEDDELANDE GÄLLANDE SKATAÄNGEN

Bästa medlemmar i Sommarö-Sällskapet och invånare på Sommaröarna,

Esbo stadsstyrelse har den 10.5.2021 givit en beredningsanmodan för att ta fram en plan för småhus gällande Skataängen.

I beredningsanmodan konstaterar Esbo stadsstyrelse att det inte finns förutsättningar att

fortsätta planearbetet för ett nytt område för vinterförvaring av fritidsbåtar på Skataängen. Stadsstyrelsen uppmanar Esbo stadsplaneringscentral att inleda förberedandet av planearbetet för området med syfte att ta fram en plan för småhus och grönområden.

Sommarö-Sällskapets planearbetsgrupp har under ledning av ordf. Marcus Ahlman bekantat sig med beredningsanmodan.  Planearbetsgruppen konstaterar att Skataängens planering som småhusområde som ett alternativ till förvaring av fritidsbåtar, redan tidigare haft ett starkt stöd bland invånarna. En lätt förtätning av området med beaktande av miljön och naturvärdena ser vi i planearbetsgruppen som en utveckling i rätt riktning.

Sommarö-Sällskapets planearbetsgrupp kommer att följa med planearbetets framskridande och aktivt arbeta för att invånarnas intressen och synpunkter blir hörda. Vårt mål är en fungerande plan för Skataängen där områdets värden och miljö är beaktad.

På Sommarö-Sällskapets styrelses vägnar,

Marcus Ahlman, Sommarö-Sällskapet, planearbetsgruppens ordförande