Lättrafikled till Bergös nya fågeltorn på Sommaröarna

Ett nytt stadigt och högt fågeltorn har tagits i bruk på Sommaröarna i Esbo. I närheten av tornet öppnades därtill en naturstig. Bergöområdet är på väg att utvecklas till ett populärt friluftsområde. Invånarna, friluftarna och ornitologerna har med glädje tagit emot fågeltornet, vilket har förorsakat mycket trafik på området. För tillfället kan fågeltornet och området nås tryggt endast med bil.

Det skulle nu vara en synnerligen läglig tidpunkt att förlänga lättrafikleden som följer Sommarövägen. Den existerande och aktivt använda lättrafikleden tar slut 300 meter från fågeltornet. Då utnyttjandet av Bergö som rekreationsområde  ökar, skulle det vara naturligt att området kan nås till fots och med cykel. Samtidigt kunde den tidvisa stockningen av trafiken på grund av bristen på parkeringsplatser reduceras. Sommaröarnas användning för rekreation är på ökning och det är väsentligt att satsa på trafikförbindelser, som främjar gång- och cykeltrafiken till naturobjekten.